Park Kulturowy Poznania

Ustawa krajobrazowa, która dała samorządom szansę na skuteczną walkę z reklamowym chaosem na ulicach miast, funkcjonuje już od 3,5 roku. W Poznaniu urzędnicy skorzystali i powołali Park Kulturowy Stare Miasto. Teraz konsultują działania z samymi przedsiębiorcami, tak by działania ograniczające samowolę reklamową były skuteczne. Jednak implementacja ustawy krajobrazowej nie wszędzie przebiega bez oporów.

Park Kulturowy Stare Miasto istnieje od marca 2018 roku. Powołująca go uchwała Rady Miasta Poznania ogranicza samowolę reklamową i określa, jak powinien wyglądać Stary Rynek i jego najbliższe okolice.
Dzięki niej Stare Miasto w Poznaniu będzie najbardziej reprezentacyjną i elegancką przestrzenią publiczną w całym mieście.
Zanim jednak to nastąpi, właściciele sklepów i lokali działających na Rynku i w jego pobliżu mają czas na dostosowanie się do wytycznych - do 22 marca 2019 r. Po tym terminie rozpoczną się kontrole.

Ponad 500 przedsiębiorców odwiedził zespół konsultacyjny poznańskiego Parku Kulturowego. Każdy z nich otrzymał komplet materiałów informacyjnych i wsparcie techniczne, które pozwoli szybciej i prościej uporządkować reklamy i witryny. Wszystko po to, by przestrzeń publiczna poznańskiego Starego Miasta była czytelna i estetyczna.

Spotkania z przedsiębiorcami na Starym Mieście są częścią kampanii informacyjnej, którą przygotowała Miejska Konserwator Zabytków we współpracy z partnerami zewnętrznymi (Studio YOS i Studio Bękarty). Jej głównym celem było podwyższenie świadomości oraz współodpowiedzialności za publiczną przestrzeń Parku Kulturowego.

  • Zależało nam na dotarciu do grupy odbiorców zainteresowanych uniwersalnym dobrem, jakim jest historyczny obszar Poznania – mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków. – Tylko wspólna troska o tę wyjątkową przestrzeń jest w stanie skutecznie ją chronić – dodaje.

W kampanii, oprócz działań promocyjnych, położono nacisk na edukację dotyczącą zarówno treści uchwały o Parku Kulturowym, jak i wartości historycznych, architektonicznych, urbanistycznych i kulturowych Starego Miasta. W uporządkowaniu przestrzeni miejskiej ma pomóc jej ochrona – czyli m.in. ograniczenie niekorzystnego wpływu urządzeń reklamowych, szyldów, tablic i banerów.

Podczas indywidualnych spotkań z przedsiębiorcami zostały wręczone specjalnie zaprojektowane pakiety informacyjne. W ich skład wchodziły m.in. broszury w przystępny sposób objaśniające zapisy uchwały, materiały ułatwiające postępowania administracyjne oraz druki wniosków, jakie należy złożyć, by legalnie zamontować szyld na budynku. Zespół konsultacyjny oferował pomoc w zakresie zmian w wizerunku zewnętrznym firm poprzez przygotowanie wizualizacji witryn zgodnych z zapisami uchwały.

Odbył się też spacer po obszarze Parku Kulturowego, w trakcie którego uczestnicy zapoznali się z dobrymi przykładami szyldów i witryn. Podczas spotkania ze znanym reporterem Filipem Springerem rozmawiano o problemach związanych z estetyką przestrzeni publicznej w polskich miastach. Studenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zaprojektowali wzorcową witrynę, a iluminacja świetlna pozwoliła zobaczyć elewację Ratusza w niecodziennej odsłonie.

x

Zobasz także

Muzyka Na Piętrze

Oto playlista z artystkami i artystami, którzy zagrają w ramach cyklu w Scenie na Piętrze: ...