Transatlantyk premierami stoi

Na Transatlantyku, Międzynarodowym Festiwalu Filmu i Muzyki, powstałym z inicjatywy Jana A. P. Kaczmarka, a więc na prawdziwej artystycznej platformie, która chce budować silne związki pomiędzy społeczeństwem, sztuką i środowiskiem, trwającej w Poznaniu od 5 do 13 sierpnia 2011, będziemy mieli okazję zobaczyć mnóstwo świeżutkich, pachnących nowością premier filmowych. Jakich?
1. Polska premiera ?Happy Happy? w reż. Anne Sewitsky.

Po pierwsze Transatlantyk prezentuje polską premierę zwycięskiego filmu tegorocznej edycji festiwalu Sundance. Pokazy zdobywcy World Cinema Grand Jury Prize odbędą się w sekcji ?Nowe Kino Skandynawskie? prezentującej najciekawsze kino Północy. ?Happy Happy? to opowieść rodem z niewielkiej, norweskiej miejscowości. Reżyserka Anne Sewitsky rozlicza się z mitem spokojnej prowincji. Pokazuje dramaty ukryte w dostatnich i przytulnych domach z kominkiem.

Kaja i Elrik to na pierwszy rzut oka dobre małżeństwo, wychowujące syna na uboczu cywilizacji. Ich życie zmienia się po decyzji o wynajęciu drugiego domu parze z adoptowanym dzieckiem. Spotkanie zmusza bohaterów do skonfrontowania się z samymi sobą, do wiwisekcji swoich związków i wzajemnych relacji. Na światło dzienne wychodzą od dawna ukrywane tajemnice i wypierane emocje.

2. Polska premiera “Chasing Madoff? Jeffa Prossermana.

Emocjonujący dreszczowiec o rozpracowaniu największej afery finansowej naszych czasów! Film pokazany zostanie w sekcji Wall Street, prezentującej dokumenty o kontrowersjnych mechanizmach obiegu pieniądza rządzącego światem.

Ten film to thriller. Zgodnie z przepisem Alfreda Hitchcocka na początek przeżywamy szok. Dowiadujemy się, że największą piramidę finansową w dziejach ludzkości, wartą, lub raczej ? niewartą ? 20 miliardów dolarów, rozpracował nieznany nikomu księgowy z Bostonu i że potrzebował do tego kartki papieru, ołówka i około pięciu minut. Stało się to w 2000 roku. Chwileczkę! Przecież nawet dziecko wie, że Bernie Madoff, budowniczy rzeczonej piramidy, wpadł dopiero w roku 2009 i stał się żywym symbolem finansowego załamania, które dotknęło USA, a potem cały świat. Co zatem działo się przez prawie dekadę ? od czasu kiedy bostoński księgowy miał Berniego Madoffa na widelcu, do czasu kiedy do akcji wkroczyło FBI?

?Chasing Madoff? to dreszczowiec o Harrym Markopolosie, który rozwikłuje ? wedle własnych słów ? ?jeden z największych spisków naszych czasów?. Ale dreszczy dostarcza tu przede wszystkim wyłaniający się z filmu obraz systemu, którego ? w przeciwieństwie do przekrętu Berniego Madoffa ? rozpracować się nie da. Ten system nazywa się Wall Street. Harry Markopolos dowodzi, że przez lata Bernie Madoff cieszył się ochroną rządowej agencji odpowiedzialnej za pilnowanie praworządności na giełdzie ? SEC, sugeruje, że o piramidzie wiedzieli wszyscy najważniejsi ludzie finansjery, że z powodów politycznych nie chciały o niej donieść największe media.

3. Polska premiera “The Bang Bang Club? w reż. Stevena Silvera.

Festiwal Transatlantyk prezentuje polską premierę „The Bang Bang Club”, fabularnego debiutu wielokrotnie nagradzanego dokumentalisty Stevena Silvera. Obraz znajdzie się w sekcji Transatlantyk Panorama i prezentuje autentyczne wydarzenia na początku lat 90-tych, gdy epoka apartheidu kończyła się brutalną walką o władzę między zwolennikami Afrykańskiego Kongresu Narodowego i Partii Wolności Inkatha.

Czterech młodych fotoreporterów, ryzykując życiem robiło zdjęcia w otaczających Johannesburg osiedlach. Kevin Carter (Taylor Kitsch), Greg Marinovich (Ryan Phillippe), Ken Oosterbroek (Frank Rautenbach) i Joao Silva (Neels Van Jaarsveld) wyszli z aparatami na ulice, gdzie toczyły się walki, aby pokazać skalę przemocy w przechodzącym transformację kraju. Fotografowali krwawe zamieszki i ich ofiary, wchodzili w sam środek strzelanin (stąd nazwa ?bang bang club? nadana im przez jedną z lokalnych gazet). Ich zdjęcia oglądał cały świat, dwóch z nich dostało Pulitzera, jeden zginął, jeden popełnił samobójstwo, jeden po latach porzucił zawód, a ostatni z klubu, Joao Silva, w październiku 2010 roku (już po premierze filmu na festiwalu w Toronto) wszedł na minę, towarzysząc amerykańskiemu patrolowi w Kandaharze i stracił obie nogi powyżej kolan.

4. Polska premiera ?For Lovers Only? w reż. Michaela Polisha z udziałem twórców.

Nowofalowa historia miłosna ze Staną Katic i Markiem Polishem w rolach głównych. Film pokazany zostanie w sekcji Transatlantyk Panorama.

On, ona i Paryż: bracia Michael i Mark Polish udowadniają, że sięgając po banalny na pozór scenariusz, umieszczony w jednej z najbardziej opatrzonych filmowych scenerii, można nakręcić film zaskakująco świeży i pełen energii. Stylowy, czarujący – po prostu uwodzicielski. ?For Lovers Only? opowiada historię dziennikarki (w tej roli gwiazda serialu ?Castle?, Stana Katic) i fotografa (Mark Polish), byłych kochanków, których drogi niespodziewanie krzyżują się w Paryżu. Sofia i Yves postanawiają zapomnieć się jeszcze raz i starym peugeotem przemierzają Francję ? od Normandii po Lazurowe Wybrzeże.

Ponadto specjalne przedpremierowe pokazy w sekcji Transatlantyk Panorama “Elitarnych 2? (?Tropa de Elite 2?) w reż. José Padilhi.

Reżyserowi ?Elitaranych 2? Brazylijczykowi José Padilha udało się dokonać dwóch rzeczy pozornie niewykonalnych. Pokonał w zestawieniach box-office’u ?Avatara? i nakręcił sequel lepszy od jedynki.

?Elitarni? byli w Brazyli wydarzeniem bez precedensu. Film o BOPE – specjalnym oddziale milicji, powołanym w Rio de Janeiro do walki z przestępczością zorganizowaną – zobaczyło w kraju miliony ludzi, a reżyser zdobył za niego w 2008 roku Złotego Niedźwiedzia na Berlinale. ?Elitarni 2? na zdobycie w Brazylii tytułu największego hitu XXI wieku potrzebowali zaledwie trzech tygodni: obejrzało ich w tym czasie sześć milionów osób, a producenci zarobili ponad 60 milionów dolarów. Kontynuacja ?Elitarnych? to mieszanka kina akcji i politycznego thrillera, zawieszona między fabułą, a filmem dokumentalnym. Już na wstępie dowiadujemy się, że ?film jest fikcją, jednak odnosi się do wydarzeń autentycznych?. José Padilha wprowadza nas w trawioną problemami przestępczości zorganizowanej i handlu narkotykami rzeczywistość Rio de Janeiro, dobrze znaną z gazet i telewizyjnych reportaży. Skorumpowana milicja ściąga haracze od każdego biznesu prowadzonego w slumsach. Politycy przymykają na to oko, by mieć jej wsparcie podczas kampanii, a ofiarą ?systemu? zamiast dilerów padają ci, którzy mieli pecha i znaleźli się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwym czasie.

Coś jeszcze: Grand Prix Cannes 2011 ?Kid With a Bike? braci Jean-Pierre?a i Luca Dardennów w sekcji Transatlantyk Panorama.

Cyril to dziecko porzucone. Jego ojciec (Jérémie Renier) zupełnie nie poczuwa się do opieki nad synem, mimo że ten desperacko szuka kontaktu z nim, wymykając się z sierocińca i czatując pod mieszkaniem, w którym po raz ostatni się widzieli. W tej straconej sytuacji, która w poprzednich filmach braci Dardennów niechybnie doprowadziłaby do tragedii, twórcy filmu tym razem twórcy znajdują nadzieję. Choć nie pozostawiają cienia złudzenia, że wszystko to wydarza się…tylko w bajce, nie zaś w prawdziwym świecie.

UWAGA!
BILETY I WEJŚCIóWKI

Na stronie bilet.pl oraz w sieci salonów Empik dostępne są już karnety i bilety na wydarzenia związane z Festiwalem Transatlantyk. Karnety w cenie 90 zł (nie obejmuje on Kina Kulinarnego) upoważniają do wstępu na wszystkie płatne seanse odbywające w Multikinie 51 przy ul. Królowej Jadwigi 51 oraz w Kinie Muza przy ul. Św. Marcin 30. Bilety w cenie 10 zł za seanse płatne będą dostępne w tych placówkach w przedsprzedaży na tydzień przed rozpoczęciem festiwalu.

Karnety i bilety dotyczą poniższych sekcji festiwalowych:

– Transatlantyk Panorama
– 10 Niemieckich Głosów
– Nowe Kino Skandynawskie
– Kino klasy B “Ekstaza i Mdłości?
– Retrospektywa Milośa Formana

Elektroniczne, wydrukowane potwierdzenia zakupu karnetów będą wymieniane w kasie festiwalowej w Multikinie 51 na drukowane karnety.

Osoby nie posiadające karnetów mogą odbierać bilety na bezpłatne seanse w dniu projekcji, w kasie kina.

Na wszystkie pozostałe sekcje, czyli:

– Transatlantyk Docs
– Transatlantyk Spotlight
– Transatlantyk Eko
– Transatlantyk Art.
– Rewolucje Arabskie ? “Wczoraj i Dziś…?
– Transatlantyk dla dzieci
– oraz na pokazy Kina Plenerowego
Wstęp jest wolny, a przy tym działa chyba zasada ?kto pierwszy ten lepszy”.

Na stronie e-bilet i w salonach Empik dostępne są też już pierwsze bilety na koncerty festiwalu ? DJ Toda Terje, Quantic and his Combo Barbaro oraz KITTY, DAISY & LEWIS.

Szczegółowy program:
www.transatlantyk.org.

x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...