Roboty proszą do tańca

Od dzisiaj, 29 października 2010, w ramach Mediations Biennale, można oglądać w wieży Centrum Kultury ?Zamek? na drugim piętrze c tańczące roboty.

Roboty przyjechały do Polski z Sydney. Niestety statek z opóźnieniem dopłynął do portu w Gdyni ? było to dopiero w ubiegłym tygodniu – i dlatego do wczoraj w sali przeznaczonej na pokaz tej pracy pokazywany był jedynie zapis wideo.

Dziś o godz. 17.00 w wieżyna II piętrze CK ?Zamek? nastąpi prezentacja pracy Wade?a Marynowsky?ego. Zostanie ona symbolicznie zainaugurowana przez samego artystę, który przyjechał do Poznania na montaż oraz kuratora wystawy ? Ryszarda W. Kluszczyńskiego.

“The Hosts; A Masquerade Of Improvising Automatons?, jak sugeruje tytuł, to bal maskowy dla robotów. Postacie obecne na tym balu wyimaginowanego świata to m.in. Księżniczka, Harlekin, Kowboj, Wojskowy i Frankenstein. Częściowo zainspirowany jest Piaskunem E.T.A. Hoffmana (1817), w którym młody mężczyzna zakochuje się w żeńskim robocie, Olympii, która tańczy z nim podczas balu. Piaskun to kluczowy element eseju Zygmuta Freuda zatytułowanego Niesamowite (1919). Od momentu freudowskiego powiązania niesamowitego i robota, niesamowitość pozostaje fundamentalnym pojęciem w robotyce. Chodzi tu głównie o Niesamowitą Dolinę profesora Mori. Hipoteza ta ostrzega naukowców przed projektowaniem robotów zbyt podobnych do ludzi, bo jeśli tak by się stało ? robot budziłby w człowieku odrazę, wtrącając go w Niesamowitą Dolinę, stan grozy i niedowierzania. Praca podejmuję próbę sprawdzenia, czy niepokojący efekt można wciąż uzyskać, jeśli roboty zaprojektowane zostaną w abstrakcyjnych, przypominających ludzi formach. Zautomatyzowane oświetlenie z momentami ciemności oraz niesamowity krajobraz dźwiękowy wzmacnia tchnącą grozą atmosferę. Jak stwierdza Bec Dean: Fizyczność The Hosts owłada nami poprzez oślepiające światła i dziwne wokalizy, trzymając nas w swej mocy, zanim ruszą dalej…

Wade Marynowsky (Australia) jest artystą mediów hybrydowych działającym z instalacją robotyczną, imersyjną/interaktywną, performance, muzyką i wideo. Od 1998 roku Marynowsky intensywnie wystawia i przedstawia performanse. Główne wydarzenia 2009 roku to m.in. The Hosts: A Masquerade Of Improvising Automatons w Performance Space w Sydney oraz wystawa w Primavera, MCA w Sydney. W 2008 roku przeprowadził performance The Discreet Charm Of The Bourgeoisie Robot w The Institute of Contemporary Art Newtown (I.C.A.N) w Sydney, a także wystawił The ministers are coming! w the Inter Cross Creative Centre w Sapporo, Japonia. W 2007 roku Marynowsky udał się do Montrealu, Kanada, w celu rozwijania nowej działalności artystycznej poprzez studia sztuki robotycznej w Hexagram (Instytut badań/tworzenia w ramach sztuk medialnych i technologii). W oparciu o to doświadczenie Marynowsky stworzył ostatnie prace, zagłębiające się w teorie otaczające ?niesamowitego robota?.

x

Zobasz także

Wszystko wiąże się z kobietą…

O doznaniach towarzyszących tworzeniu oraz co można wyssać z mlekiem matki rozmawiamy z rzeźbiarzem Antonim ...