Nowy Kandyd poznański

Opera jest bardzo wymagającym rodzajem sztuki. Trudno przygotować sztukę dla każdego. Jednak ostatnio spróbował tego Teatr Wielki w Poznaniu w międzynarodowym projekcie, którego efektem jest ?Candide? Bernsteina. Polska premiera odbędzie się 25 września w Teatrze Wielkim.

W 2009 roku z inicjatywy Fundacji Jutro Opera, działającej przy Teatrze Wielkim, powstał projekt Jutro Opera Studio. Z założenia, jest to niespotykana dotąd inicjatywa mająca na celu wsparcie kariery młodych abiturientów i studentów szkół muzycznych pochodzących z całej Europy. Oferuje możliwość wystąpienia na profesjonalnych scenach operowych, proponując pełnowartościowy kurs śpiewu i ruchu scenicznego. Jest to zatem rodzaj poakademickiego uzupełniającego szkolenia, które w efekcie ma ułatwić wejście młodym artystom w świat opery. Jutro Opera Studio jest ogromną szansą dla początkujących solistów na zapoznanie się ze specyfiką trudnej pracy scenicznej. Projekt ten umożliwia przebrnięcie przez okres przejściowy pomiędzy szkołą i pracą oraz zapoznanie młodych artystów z mechanizmami wielkich produkcji operowych.

We wrześniu i październiku 2009 roku odbywały się równolegle dwa etapy przesłuchania. Pierwszy był w Poznaniu. Na casting zjechało 300 solistów z Polski, Litwy, Estonii, Łotwy i Białorusi. Wybrano 20 osób, dla których przygotowano 10-o dniowe warsztaty ze śpiewu, pracy scenicznej, dykcji itp. Spośród kursantów wyłoniono ‘najlepszą dwunastkę?, której zostało ufundowane stypendium we Włoszech. Identycznie, przebiegał drugi etap przesłuchań w Teatro Verdi w Pizie. Różnica polegała na tym, że uczestniczyły w nim osoby z Europy Zachodniej. Grupa wybranych 24 solistów (12 z Europy Wschodniej i 12 z Zachodniej) dzięki funduszom unijnym pracowała przez kilka miesięcy pod okiem najlepszych specjalistów nad wspólnym spektaklem. Powstał ?Candide? z muzyką Leonarda Bernsteina. Istota projektu oparta jest na idei współpracy międzynarodowej, pokonywaniu barier związanych ze stylem pracy i różnorodnością kultur.
Jest to nowoczesny typ opery musicalowej z rolą narratora-filozofa, oparty na traktacie filozoficznym Woltera. Libretto Kandyda to gorzka opowieść o hipokryzji, w której sumienie świata stara się ukryć prawdziwą naturę działań człowieka. Główny bohater w ironiczny i przezabawny sposób neguje tezę Leibniza, że ?żyjemy na najlepszych z możliwych światów?. Kandyd, jako postać, jest bardzo wdzięcznym obiektem scenicznym ze względu na oszołamiający tok zdarzeń i nieustanną walkę sił.
Geniusz muzyki Bernsteina charakteryzuje się wirtuozerią podobną do pirotechnicznej gry stylów i środków, co decyduje o żywiołowości i ponadczasowości utworu. Muzyka ta, jest łącznikiem pomiędzy światem opery a światem zwykłego człowieka. Pozwala ona zrozumieć artystom ludzki wymiar życia, a widzom patetyczny świat opery. Całość urzeka nas, dzięki opracowaniu reżyserskiemu Michała Znanieckiego, który stworzył koncepcję nietypową dla opery. Wzbogacił on spektakl o elementy charakterystyczne dla aktorstwa dramatycznego, przede wszystkim, niespotykany na taką skalę w operze, ruch sceniczny. Soliści opanowali do perfekcji kunszt aktorski, którego głównym wyrazem była ekspresja.
Drugą, dystynktywną cechą, jest plastyczne opracowanie utworu. Karolina Piskorek twórczyni kostiumów, oparła swój zamysł na nowoczesnym stylu przepełnionym magią i symboliką. Opracowanie scenografii autorstwa Luigi Sooglio wprawia widzów w niezwykły stan za pomocą swej nietuzinkowości i mistrzowskiej gry świateł.

Kandyd to musicalowy teatr, który łączy wiele stylów i znaków. Wspólnie tworzą one rdzeń sztuki, który jest zawieszony pomiędzy beztroską spektaklu, radością operetki, huraganem spektakularnej muzyki i tekstowej głębi.

x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...