Pokaz dwóch filmów dokumentalnych o minimalizmie pn. ?Donald Judd i minimalizm? odbędzie się w poniedziałek, 10 października 2011, o godz. 18.00 w Studiu Słodownia +3 w poznańskim Starym Browarze na ul. Półwiejskiej 42. Będą to z polskimi napisami : ?What is Minimalism? The American Perspective? 1958-1968, 2004 i ?The Artist’s Studio: Donald Judd? 1972. Wstęp wolny.
Filmy będą prezentowane w ramach programu towarzyszącego wystawie ?Nowy porządek?, którą można oglądać w galerii Art Stations do 2 stycznia 2012 roku.
1. ?What is Minimalism? The American Perspective? 1958-1968, 2004
Produkcja: Michael Blackwood Productions, INC.
Czas trwania: 58 min
Poświęcony jest wystawie z 2004 roku pt. ?A Minimal Future? Art as Object? 1958-1968, w Museum of Contemporary Art w Los Angeles, ukazującej prace czołowych przedstawicieli najważniejszego kierunku w sztuce USA lat 60. XX wieku. Jego zasadnicze przesłanki intelektualne, historyczne i artystyczne omawiane są przez Ann Goldstein, kuratorkę wystawy, oraz Jamesa Meyera, historyka sztuki. Dając możliwość odbioru uznanej na całym świecie ekspozycji, film stanowi jednocześnie okazję do zapoznania się z archiwalnymi nagraniami krótkich wywiadów z takimi artystami, jak Carl Andre, Donald Judd, Sol LeWitt i Frank Stella.
2. ?The Artist’s Studio: Donald Judd? 1972
Produkcja: Michael Blackwood Productions, INC.
Czas trwania: 33 min
Dokument umożliwia cenny wgląd w refleksje Donalda Judda na temat sztuki i ukazuje jego poglądy na rolę inspiracji w procesie tworzenia. Barbara Rose, amerykańska historyczka sztuki, przeprowadziła wywiad z Juddem w jego studiu w nowojorskim SoHo, zakupionym w 1968 roku. Wkrótce po tej wizycie Judd otworzył drugą pracownię w małej miejscowości o nazwie Marfa, w Zachodnim Teksasie. Studio w Marfie stało się dla artysty domem, miejscem pracy i przestrzenią wystawową. Obecnie pracownią i galerią zarządza Chinati Foundation.
Donald Judd (1928-1994) ? jeden z czołowych artystów amerykańskich i pionierów nowych kierunków w sztuce lat 60. XX wieku. Po ukończeniu studiów w zakresie historii sztuki na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku, pisał artykuły dla czasopism poświęconych sztuce. Następnie zajął się malarstwem, wkrótce potem natomiast pochłonęło go tworzenie obiektów z wykorzystaniem takich powszechnych materiałów, jak sklejka, metal i pleksi. O swoich pracach zwykł mówić ?przedmioty konkretne” (?specific objects?). Termin ten jest także tytułem manifestu artysty opublikowanego w 1965 roku. Donald Judd odrzucił w nim tradycyjne europejskie malarstwo i rzeźbę na rzecz prac trójwymiarowych, określanych przez krytykę mianem minimalistycznych.