Basista i kompozytor Arthur Kell jest uważany za jedną z najważniejszych postaci na współczesnej scenie jazzowej Nowego Jorku. W niedzielę ? 24 marca ? w klubie Blue Note, Kell promować będzie najnowszą płytę swojego kwartetu, zatytułowaną ?Jester?. W ciągu ostatnich dwudziestu lat, Arthur Kell grał z najbardziej wpływowymi muzykami jazzowymi w Nowym Jorku i na całym świecie, wśród nich m.in. z Billy Bangiem, Markiem Ribotem, Markiem Feldmanem. To bogate doświadczenie i wszechstronność odzwierciedlone są w grze Kella i sposobie komponowanie.
Jego utwory i improwizacje czerpią z wielu różnych źródeł, w efekcie czego są bardzo atrakcyjne dla słuchaczy oraz często… bardzo zabawne. Skład kwartetu uzupełniają doskonale znani i rozpoznawalni nowojorscy muzycy nurtu contemporary jazz. Gitarzysta Brad Shepik urodził się w Walla Walla, w stanie Washington, w 1966 roku. Dorastał w Seattle, a jego pierwszym ważnym muzycznym doświadczeniem (w wieku 5 lat) była fascynacja płytą ?Abbey Road? Beatlesów. Gdy miał mniej więcej 10 lat zaczął grać na gitarze ojca, wtedy też rozpoczął naukę gry na gitarze oraz saksofonie w Cornish College of the Arts w Seattle, dodatkowo pogłębiał wiedzę u puzonisty Juliana Priestera i gitarzysty Ralpha Townera. W 1990 Brad przeprowadził się do Nowego Jorku i szybko odnalazł się w bardzo różnorodnym środowisku improwizujących muzyków. Tam też zetknął się ze wschodnioeuropejską i bałkańską muzyką folkową. – Potrafię iść do biblioteki lub do sklepu z płytami i długo przesłuchiwać nagrania powstałe w wielu miejscach na świecie, w szczególności te z instrumentami strunowymi ? opowiada Skepik. ? Od zawsze byłem zainteresowany dźwiękiem instrumentów strunowych i różną techniką wprowadzania strun w ruch. Pamiętam naukę kilku melodii na bouzouki, kiedy byłem jeszcze w Seattle, i z jaką fascynacja słuchałem po raz pierwszy tureckiej muzyki ludowej. W Nowym Jorku poznał klarnecistę Matta Darriau i trębacza Dave’a Douglasa. Zaczęli grać wówczas muzykę, która swobodnie zapożyczała poszczególne elementy muzyczne z wielkiej folkowej tradycji wschodnioeuropejskiej. Z tego doświadczenia wyrosło wiele grup, z którymi Shepik kontynuuje współpracę także dzisiaj: Tiny Bell Trio, Paradox Trio, Pachora, Babkas, Bulgarian Wedding Band. W 1991 roku Bill Frisell polecił Shepika perkusiście Paulowi Motianowi do jego Electric Bebop Band. Z zespołem tym Shepik związał się na 5 lat. W 1995 Seido Salifoski (Paradox Trio) zarekomendował Shepika cygańskiemu saksofoniście – Jurijowi Junakovowi i jego Bulgarian Wedding Band. Z zespołem tym grał w latach 1995-96. Wprawdzie 29-letni saksofonista altowy Loren Stillman urodził się w Londynie, ale wiele lat studiował jazz w USA i tam działa obecnie. Pierwszą płytę nagrał już jako 15-latek, a za ostatnie albumy zbiera same pochwały. W zgodnej opinii publicystów z takich mediów jak ?The New York Times?, ?Down Beat Magazine?, ?Jazzie?, ?Jazz Times? czy ?National Public Radio?, uznawany jest za najbardziej nowatorskiego przedstawiciela współczesnego jazzu. Stillman ma na swoim koncie wiele świetnych nagrań i koncertów z własnymi zespołami, ale także z Charlie Hadenem, Paulem Motian Trio 2000+2, Carlą Bley, Johnem Abercrombie, Gregiem Osby, Ralphem Alessi, Andy Milne DAPP Theory, Michele Rosewoman Quintessence, Johnem McNeil, Bradem Shepikiem, Russem Lossingiem, Viciem Jurisem oraz The Vanguard Jazz Orchestra.
Na początku swojej muzycznej kariery Loren Stillman otrzymał dwie nagrody Outstanding Performance Awards (1996 &1998) oraz wyróżniony został tytułem Wschodzącej Gwiazda Jazzu (2004) przez magazyn ?Down Beat?. W 2005 roku Stillman otrzymał nagrodę CMA/ASCAP na ASCAP Young Jazz Composers Award. Mark Ferber dorastał w San Francisco Bay Area. W wieku pięciu lat zaczął się uczyć gry na fortepianie, ale później zdecydował się na perkusję. Studiował klasyczną perkusję u Mitchella Petersa i grę na bębnach u Billy?ego Higginsa i Joe Labarbery. Niewiele jest miejsc w Stanach Zjednoczonych i w Europie, gdzie nie występował do tej pory z takimi muzykami jak Lee Konitz, David Liebman, Don Byron, Norah Jones, Kenny Werner, Steve Swallow, Fred Hersch, Billy Childs, Bud Shank, Anthony Wilson czy Larry Goldings. Słychać go na wielu nagraniach różnych artystów z wytwórni Soul Note, Fresh Sound/New Talent, Sunnyside, Omnitone i Steeplechase Records. Jest gościnnym wykładowcą City College of New York and the School of Improvisational Music.
JAZZ TOP W BLUE NOTE: ARTHUR KELL QUARTET (USA) 24 marca 2013, niedziela, godz. 20.00 Brad Shepik ? gitara, Loren Stillman ? saksofon altowy, Arthur Kell ? kontrabas, Mark Ferber ? perkusja bilety: 40 zł ? pierwsze miejsca, 30 zł ? drugie miejsca, 20 zł ? wejściówki