W środę, 11 stycznia 2012, o godz. 18.00 w Galerii Miejskiej Arsenał na Starym Rynku 6 w Poznaniu (tel. 61 852 95 01 lub 02) odbędzie się spotkanie promocyjne wokół książki Małgorzaty Radkiewicz ?Władczynie spojrzenia? zatytułowane: ?Kilka ‘spojrzeń? na kino i sztukę kobiet?. Dyskusja skupi się na teorii filmu i praktyce reżyserek i artystek. Wstęp wolny.
Spotkanie będzie okazją do przedstawienia wybranej twórczości kobiet ? artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Pojęcie ?filmowego spojrzenia? posłuży do omówienia kobiecej ekspresji i jej zróżnicowania tematycznego, stylistycznego i medialnego. Natomiast propozycja ?kilku spojrzeń“ pozwoli na intertekstualne odczytanie prac między innymi Claudii Llosy, Julie Taymor, Bogny Burskiej. Interpretacja teoretyczno-filmowa, kulturowa i genderowa pozwoli na ukazanie wieloaspektowości kina oraz sztuki kobiet.
Małgorzata Radkiewicz to filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych. Kierowniczka podyplomowych Gender Studies UJ. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsamości płci (gender) we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych. Jest autorką książek: ?W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter? (2001), ?Derek Jarman. Portret indywidualisty? (2003), ??Młode wilki? polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90? (2006), ?Władczynie spojrzenia. O kinie i sztuce kobiet? (2010). Jako redaktorka przygotowała kilka tomów z serii Gender. Publikuje w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, m.in. ?Rita Baum?, ?Kwartalnik Filmowy?, ?Czas Kultury?.
?Władczynie spojrzenia? to książka o twórczości kobiet ? artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Centralnym tematem tomu jest kobieca ekspresja, jej zróżnicowanie tematyczne, stylistyczne i medialne. Autorka wykorzystuje zarówno klucz teoretyczno-filmowy, feministyczny i genderowy, jak i szeroko rozumianą metodologię studiów kulturowych. Umożliwia jej to umieszczenie oglądanych filmów w wielu różnych kontekstach, w odniesieniu do odmiennych koncepcji teoretycznych i metodologii. Przedmiotem analizy czyni autorka realizacje takich reżyserek i artystek jak Urlike Ottinger, Chantal Akerman, Vèra Chytilová, Julie Dash, Miranda July, Sally Potter, Jennifer Reeves, Jasmila Ĺ˝banić oraz powstałe po 1989 roku prace polskich artystek: Katarzyny Kozyry, Anny Baumgart, Bogny Burskiej, Zorki Wollny, Izabeli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Karoliny Kowalskiej, Anny Niesterowicz i Alicji Żebrowskiej.