TOKIJSKA OPOWIEŚĆ

Polska premiera – 29 października 2010 – jest właściwie powrotem filmu na ekrany, bo debiut światowy film ten miał 3 listopada 1953.

?Tokijska opowieść? to mistrzowsko zagrany film o bolesności przemijania. Obraz, któremu można by nadać podtytuł ?Dalecy bliscy?, jest jednym z najciekawszych dokonań mistrza japońskiego kina, Yasujiro Ozu.

Treść:

Narracja utrzymana jest w powolnym rytmie. Reżyser patrzy i każe nam patrzeć na stopniowo dogasające domowe ognisko. Już od pierwszej sceny ekranowa rzeczywistość staje się areną współistnienia tradycji z nowoczesnością. Dwoje mieszkających na prowincji starych ludzi wyrusza do Tokio, by odwiedzić swoje dzieci. Spotykają się niestety z rozczarowaniem, ponieważ zapracowani młodzi ludzie nie mają czasu, aby poświęcić go rodzicom i, mniej lub bardziej troskliwie, nimi się zająć. Zabiegane dzieci namawiają rodziców na wakacje w uzdrowisku Atami, ale ci czują się tam źle i postanawiają wrócić do Tokio. Wtedy, jako że film mimowolnie zyskuje dziś rangę kroniki przemian powojennej Japonii, matka spędza noc u owdowiałej podczas wojny synowej, z kolei ojciec po prostu się upija. Po tych ?przygodach? wizytują kolejną córkę, tym razem w Osace. Tutaj mamy tragedię – matka po krótkiej chorobie umiera, natomiast ojciec ze stoickim spokojem przyjmuje swój los. Taka postawa znajduje zrozumienie wyłącznie u synowej.

Yasujiro Ozu podjął trudny temat przepaści dzielącej starą i młodą generację i udało mu się w filmie osiągnąć dojrzałość i pełnię. Całość podporządkowana jest psychice bohaterów, ich doznaniom i uczuciom, wprowadzając ton zadumy nad losem bohaterów i łagodnej wyrozumiałości wobec postaw ludzi. Jesień życia nie mieni się tu na pewno złotem, lecz raczej szarością, a w pewnych momentach nawet czernią. Wizyta u zamieszkujących w Tokio dzieci zamienia się w przyjęcie pożegnalne.

Przygnębiająca, gorzka ?Tokijska opowieść? to tak naprawdę skierowany wprost do widza długi monolog obliczony na wywołanie moralnego kaca. To także film-przestroga przed przewartościowaniem tradycyjnych relacji rodzinnych.

Informacje:

reżyseria: Yasujiro Ozu
scenariusz: Yasujiro Ozu, Kôgo Noda
produkcja: Japonia
gatunek: Dramat

x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...