Repertuar Kina Plenerowego Bałtyk

Opis filmów z repertuaru Kina Plenerowego Bałtyk, które na swoje pokazy zaprasza w dniach 16-20 sierpnia br. o godz. 20.30 oraz 22.30.

Jackpot?, reż. Magnus Martens, Norwegia 2011, 90?

Jeden z najbardziej popularnych współczesnych skandynawskich autorów kryminałów i reżyser uznany przez branżowe ?Variety? za jednego z najbardziej obiecujących europejskich twórców. ów duet to Norwegowie, Jo Nesbø i Magnus Martens, a efektem ich współpracy jest “Jackpot?, szalona czarna komedia, w której wszystko zaczyna się od krwawej jatki. Gdy Oscar Svendson (Hellum) przytomnieje, uświadamia sobie, że leży w kałuży krwi w sex-shopie, z bronią w ręku, otoczony przez trupy. A także, niestety, przez policję. Detektyw (Henrik Mestad) bierze podejrzanego na spytki, a ten krok po kroku rekonstruuje absurdalną, krwawą i przy tym nieodparcie śmieszną historię facetów z fabryki sztucznych choinek, którzy wygrali na loterii 1.7 miliona koron. I jest to pouczająca historia o tym, że pieniądze szczęścia nie dają. Martens jest wielbicielem braci Coen i w ?Jackpot? nie ukrywa, że inspiruje go styl twórców ?Fargo? – jedna ze scen jest zresztą hołdem dla tego filmu.
Jednak kluczowa scena rozgrywa się w sex-shopie. I też jest swego rodzaju hołdem. Magnus Martens w jednym z wywiadów opowiadał, że w nastoletnich czasach było to dla niego i jego kolegów mityczne, zakazane miejsce położone w równie mitycznej Szwecji, kraju, w którym dostępne były owoce zakazane w Norwegii. Niektóre z nich do dziś budzą dreszczyk emocji- reżyser przyznał ze śmiechem, że po zdjęciach kręconych w sex-shopie okazało się, że zginęło pięć dildo. I już się nie odnalazły.


„Tej nocy będziesz mój”, reż. David Mackenzie, Wielka Brytania 2011, 80?

Co się stanie, jeśli na 24 godziny zostaniesz nierozerwalnie związany z drugim człowiekiem? To właśnie przydarza się Adamowi (Luke Treadaway) i Morello (Natalia Tena). Oboje są muzykami ? on gra elektro pop w duecie ze swoim kumplem Tyko; ona jest liderką punkowego zespołu The Dirty Pinks. Czekając na występ, wdają się w głupią sprzeczkę, którą słyszy przechodzący obok kaznodzieja. W imię miłości skuwa ich ze sobą kajdankami, po czym znika z kluczem. Początkowa frustracja bohaterów z czasem zamienia się w niechętną akceptację, a stąd już tylko krok do prawdziwego uczucia… Ta rockandrollowa komedia romantyczna, umiejscowiona i nakręcona w czasie festiwalu T in the Park w Szkocji, jest wybuchową mieszanką nieprzyzwoitego języka, żądzy, błota i głośnej muzyki. Film świetnie oddaje ducha muzycznych festiwali i dużych koncertów.



?Łowca Trolli?, reż. Andre Ovredal, Norwegia 2011, 103?

Czy zastanawiacie się, dlaczego w Norwegii jest tak mało chrześcijan? Sytuacja jest znacznie poważniejsza, niż się wydaje. To wszystko wina Trolli, które przez wieki siały spustoszenie. Przekazy mówią o ich ogromnej sile i równie ogromnej głupocie. Brutalne i nieobliczalne nie wybrzydzają – jedzą wszystko, ale ich przysmakiem pozostaje krew chrześcijan. Rządy Norwegii od wieków dementują informacje o tych legendarnych stworach i specjalnej, tajnej jednostce, która zajmować się ma ich eliminacją. Sytuacja jest na tyle poważna, że również Polska jest zamieszana w spisek. Do tej pory nikt nie interesował się dziwacznym myśliwym, który rzekomo specjalizuje się w polowaniu na niedźwiedzie. Sytuacja zmienia się diametralnie, kiedy grupa upierdliwych studentów zaczyna wokół niego węszyć. Szybko przekonują się, że niedźwiedzie to tylko przykrywka, a rzeczywistość to nie bajka i może zaboleć. Trolle, które znali z „Władców Pierścienia” czy „Harry’ego Pottera”, to miłe stworki w porównaniu do paskudztwa, jakie spotkają w norweskich lasach.



?Fix?, reż. Tao Ruspoli, USA 2008, 90?

Niszowy film drogi? Telenowela dokumentalna na modłę sztandarowych programów MTV? Oba naraz! Oryginalny film młodego reżysera Tao Ruspoliego zachwycił nie tylko amerykańskich krytyków, ale i samego Olivera Stone’a, który nazwał jego twórcę talentem z własnym, odważnym stylem. A jeśli twórca m.in. „Urodzonych morderców” docenia czyjąś odwagę, wówczas znać, że mamy do czynienia z czymś naprawdę dużym.
Słońce, plaże, Hollywood ? z tym najczęściej kojarzy się Kalifornia. Ale nie młodym bohaterom „Fix” ? dla nich to ziemia tułaczki bez szans na happy end. Milo i Bella są młodymi dokumentalistami, którym życie przyniosło niezły temat na film. Oto Milo musi odebrać swojego brata Leo z więzienia,
a następnie przewieźć go przez cały stan na odwyk. Nie byłoby problemu, gdyby Leo nie okazał się niezrównoważonym szaleńcem z wyniszczonym przez narkotyki mózgiem. Cała trójka rusza w drogę, a kamera Milo i Belli pozostaje przez cały czas włączona…
Tao Ruspoli to kolejny młody gniewny amerykańskiego kina, który w swoich filmach odziera swój kraj z mitu amerykańskiego snu. Ekran w „Fix” zaludniają życiowi wykolejeńcy, dziwacy z przydrożnych przyczep kempingowych, natomiast sama Kalifornia jest spaloną słońcem, fantasmagoryczną krainą niczym z filmów Davida Lyncha. A Hollywood? Tam można jedynie kupić dobre prochy.
Co ciekawe, w rolę dokumentalistki Belli wcieliła się ówczesna żona reżysera, Olivia Wilde, w Polsce kojarzona głównie z nowej wersji „Tronu” i roli Trzynastki w serialu „House”.



?City Island?, reż. Raymond De Felitta, USA 2009, 104?

Poznaj rodzinę Rizzos, której członkowie mogliby być w o wiele lepszych stosunkach, gdyby tylko mogli mówić sobie prawdę. Największą winę ponosi Tatuś Vince. Ale skoro ten strażnik więzienny nie przyzna się nawet do tego, że ?pokerowa noc? to w rzeczywistości zajęcia aktorskie, jak ma się on wytłumaczyć ze swojego nieślubnego syna? Jego córka pracuje jako striptizerka zamiast studiować na wyższej uczelni, a sekretem młodszego Vinnie Jr jest jego obsesja natury seksualnej dotycząca 24-godzinnej kamery internetowej oraz ponad 130 kg sąsiadki rodziny. Joyce, żona Vince?a jest skałą w rodzinie, ale od roku nie łączą ją intymne kontakty z własnym mężem i, co nie dziwi, uważa, że ?pokerową noc? da się przeliterować jako R-O-M-A-N-S. W momencie, gdy były więzień Tony wkracza w życie rodziny Rizzos, Joyce zaczyna tracić głowę ? nie podejrzewa ona nawet, że ten przystojny młody człowiek jest w rzeczy samej jej pasierbem.
?City Island? to zabawna, wzruszająca i mądra historia rodzinna o tajemnicach z przeszłości, które dościgają kłamstwa teraźniejszości, uznająca, że nikt nie jest doskonały ? a najmniej nasi najbliżsi.



?Starsza pani znika?, reż. Alfred Hitchcock, Wielka Brytania 1938, 96?

Przedostatni film Alfreda Hitchcocka przed emigracją do Stanów Zjednoczonych przyniósł zaskakującą jak na niego dawkę ciepłego humoru. Choć ?Starsza pani znika? formalnie w pełni przynależy do gatunku kryminalnego, to jednak jego lekkość, wymieszana z błyskotliwymi dialogami i wartką akcją kierują film nieco w kierunku komedii przygodowej. Tytułową starszą panią poznajemy w hotelu, położonym bezpośrednio obok zasypanej śniegiem stacji kolejowej. Pani Froy przez sześć lat pracowała jako guwernantka w Bandrice, fikcyjnym państwie w środkowej Europie. Teraz wraca do Wielkiej Brytanii, ale w oczekiwaniu na odkopanie stacji musi zatrzymać się na noc w hotelu. A tam dzieją się rzeczy dziwne: najpierw ktoś morduje wędrownego, zbierającego drobne do kapelusza grajka, później zaś stara się zrzucić ciężką doniczkę prosto na głowę staruszki. Pani Froy wsiada w końcu do wagonu w towarzystwie poznanej przypadkowo młodej Angielki Iris, spieszącej na Wyspy by poślubić ukochanego. Zmęczona Iris zasypia w przedziale, a gdy budzi się, pani Froy już nie ma. Co więcej, wszyscy zapytani przez nią pasażerowie zaprzeczają, jakoby ktoś taki w ogóle pojawił się w pociągu. Jedyną osobą, która chce pomóc Iris jest Gilbert, natrętny adorator dziewczyny. Ale to on odkrywa kilka drobiazgów, świadczących o tym, że pani Froy faktycznie istniała i coś mogło jej się stać.


x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...