Poznań wykładowy na Zamku

W Centrum Kultury Zamek na ul. Święty Marcin 80/82 w Poznaniu, w tamtejszym Holu Balkonowym (tel. 61 646 52 00) jutro, w czwartek 16 lutego 2012, o godz 18.00 pani dr. Iwona Błaszczyk dla wszystkich chcących jej posłuchać wygłosi wykład pt. ?Poznańskie realizacje monumentalne Wacława Taranczewskiego?. Współorganizatorem wydarzenia jest ?Stowarzyszenie Historyków Sztuki?. Wstęp wolny.

W lutym 2012 mija 25 lat od śmierci Wacława Taranczewskiego, a był on, urodzonym w roku 1903 w podpoznańskim Czarnkowie, polskim malarzem reprezentującym nurt dwudziestowiecznego koloryzmu. Zmarł w Krakowie. W 1921 wstąpił do Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych w Poznaniu, gdzie kształcił się pod kierunkiem J. Bocheńskiego i J. Wronieckiego. W 1922 przeniósł się do Krakowa by rozpocząć studia w Akademii Sztuk Pięknych. W 1929 wraz z Felicjanem Szczęsnym Kowarskim przeniósł się do warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. 1931 Taranczewski ukończył studia i zadebiutował podczas II Salonu Instytutu Propagandy Sztuki w Warszawie. W 1933 wstąpił do reprezentującej kolorystyczną orientację grupy Pryzmat. Indywidualne wystawy Taranczewskiego odbyły się w Poznaniu (1932, 1936), Krakowie (1934) i Warszawie (1938). W 1935 zajął się prowadzeniem w Poznaniu galerii ?Salon 35?. W 1945 przyjął funkcję prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków; przyczynił się też do reaktywowania Szkoły Sztuk Zdobniczych (od 1946 Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych) i objął stanowisko dyrektora tej uczelni. Za swą działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną został uhonorowany Nagrodą Miasta Poznania (1946), Nagrodą Fundacji S. Guggenheima w Nowym Jorku (1958), Nagrodą Miasta Krakowa (1964) i Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1969). Wacław Taranczewski malował cyklami i lubił martwą naturę. Najbardziej znane cykle to: ?Martwa natura z zielonym dzbanem?, ?Martwa natura z błękitnym wazonem i muszlą?, ?Martwa natura z klatką? czy ?Martwa natura ze Świątkiem?. Jednak nie ograniczał się tylko do tego ? malował też inne cykle: ?Pień?, ?Krzesło i sztaluga?, ?Mała Malarka?, ?Koncert w Atelier? i ?Trio?. Zajmował się także polichromią i tą realizował głównie w architekturze sakralnej. Powstało ich wiele, najważniejsze to Kościół Najświętszej Marii Panny w Poznaniu i Kościół św. Marcina w Poznaniu, aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Zaprojektował i zrealizował witraże w katedrze warszawskiej, poznańskiej i w kościele parafialnym w Borku Fałęckim w Krakowie. Obrazy Wacława Taranczewskiego znajdują się w zbiorach wszystkich ważniejszych muzeów polskich, także w kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą.

Postać artysty i jego związki z Poznaniem przedstawi bliżej w czasie wykładu dr Iwona Błaszczyk, która jest historykiem sztuki, pracownikiem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, autorką licznych opracowań poświęconych poznańskim zabytkom i ich konserwacji. Od kilku lat szczególną uwagę poświęca malarstwu dekoracyjnemu Wacława Taranczewskiego.

x

Zobasz także

Jak napisać kryminał

Kolejne spotkanie w Herbaciarni Bibliotece Raczyńskich 7 stycznia we wtorek o godz. 17. Herbaciarnia Biblioteki ...