Kinowy „Rękopis znaleziony w Saragossie”

W środę, 16 marca 2011 o godz. 19.30 w kinie Muza w cyklu ARCYDZIEŁA POLSKIEJ KINEMATOGRAFII będzie można obejrzeć film w reżyserii Wojceicha Jerzego Hasa na podstawie słynnej powieści hrabiego Jana Potockiego. Jest to polska klasyka na wielkim ekranie w najlepszej jakości obrazu i dźwięku.

PROJEKT KinoRP
Cykl Arcydzieła Polskiej Kinematografii

Kopie zniszczone upływem czasu można było doprowadzić do stanu, jaki miały w dniu premiery. A nawet, jak w przypadku ‘Sanatorium pod klepsydrą?, do wersji pełniejszej.
Witold Sobociński, operator

Cyfryzacja filmów to jedyna szansa na ocalenie w najlepszej i niezmiennej już formie dorobku polskiej kinematografii. To także szansa na drugie życie arcydzieł polskiego kina w szalonym świecie współczesnych technologii.

Arcydzieła polskiego kina, filmy naszych największych mistrzów, dzięki nowoczesnym technikom cyfrowym odzyskują teraz swój pierwotny blask i wdzięk, dawno zatracony na taśmie filmowej poddanej mechanicznym uszkodzeniom i bezlitosnemu upływowi czasu. Ważne i cenne, że nad żmudnym procesem rekonstrukcji nadzór artystyczny sprawują twórcy.

Odnowione cyfrowo arcydzieła polskiej kinematografii wracają na ekrany!
Każdy seans z udziałem specjalnego gościa.

Kolejne pokazy cyklu:

  • 20.04.11 godz. 19.30: ?Seksmisja?, reż. Juliusz Machulski
  • 18.05.11 godz. 19.30: ?Wesele?, reż. Andrzej Wajda
  • 15.06.11 godz. 19.30: ?Sanatorium pod Klepsydrą?, reż. Wojciech Jerzy Has
  • 27.07.11 godz. 19.30: ?Krzyżacy?, reż. Aleksander Ford
  • 24.08.11 godz. 19.30: ?Ostatni dzień lata?, reż. Tadeusz Konwicki

Bilety:

18,15 i 12 zł.

?Rękopis znaleziony w Saragossie?

Jest to błyskotliwa adaptacja jednego z najznakomitszych utworów światowej literatury fantastycznej, powieści osiemnastowiecznego pisarza, naukowca i podróżnika, Jana Potockiego. Film uhonorowano wyróżnieniami i nagrodami w Edynburgu i w San Sebastian oraz Nagrodą Krytyki Hiszpańskiej.

Jest rok 1739. Przez dzikie góry Sierra Morena jedzie kapitan gwardii walońskiej Alfons van Worden. Za nic ma ostrzeżenia o niewidzialnych rękach, które spychają w przepaść, i opuszczonych gospodach, w których grasują złe duchy. W jednej z nich zatrzyma się na noc, nieświadom, że zapoczątkuje to serię niesamowitych i przerażających zdarzeń, które przenicują jego nieskomplikowaną psychikę.

Poruszając się w misternym labiryncie szkatułkowych opowieści, ?bohater ma zacząć myśleć, i gra toczy się o to, jak będzie myślał. Wszystko ma dwie interpretacje: mistyczna, magiczna filozofia Kabalisty ściera się z humanistycznym materializmem Matematyka. ?Wybierać musi nie tylko van Worden ? wybiera widz? ? mówił o swoim filmie Wojciech Has.

Film ten to jednocześnie zachwycające, wyrafinowane estetycznie filmowe widowisko, iloczyn talentów tej miary co autor zdjęć Mieczysław Jahoda, scenografowie Lidia i Jerzy Skarżyńscy i Tadeusz Myszorek, kompozytor Krzysztof Penderekci, no i ? aktorzy, ponad 180-osobowy zespół wykonawców, z których nawet odtwórcy kilkudziesięciosekundowych epizodów zmieniają je w małe aktorskie arcydzieła.

Perła w koronie polskiego filmu

Mistrz surrealizmu Louis Bunuel zakupił kopię Rękopisu znalezionego w Saragossie do swojej prywatnej filmoteki. W Stanach Zjednoczonych promowali go reżyserzy tej miary, co Francis Ford Coppola i Martin Scorsese, a także lider psychodelicznej grupy ?Grateful Dead?, Jerry Garcia. Za jeden z najwybitniejszych filmów kina światowego uważają go m.in. David Lynch i Lars von Trier, badacz twórczości Jana Potockiego. Francois Rosset zaś pisze o ?pomniku europejskiej kinematografii XX wieku?… Chyba już czas, żeby film, którym zachwyca się świat, zalśnił należnym mu blaskiem.

Prace nad jego cyfrową rekonstrukcją trwały niemal dwa lata. Rekonstrukcja ? wykonana w porozumieniu ze Studiem Filmowym OKO, współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej ? polegała bowiem nie tylko na komputerowym uszlachetnieniu obrazu i dźwięku,ale również na skompletowaniu po raz pierwszy pełnej, reżyserskiej wersji dzieła, które trwa teraz 182 minuty, a nie 177 minut, jak przed rekonstrukcją.

Prace nad rekonstrukcją obrazu zostały wykonane w Domu Postprodukcyjnym The Chimney Pot w Warszawie. Nadzór artystyczny objął wybitny operator Grzegorz Kędzierski, wieloletni współpracownik Wojciecha Jerzego Hasa. Dźwięk zrekonstruowano w TOYA Studios w Łodzi.

O filmie:

Film fabularny
Produkcja: Polska
Rok produkcji: 1964
Premiera: 1965. 02. 09
Gatunek: Film kostiumowy, poetycki i fantastyczny
Dane techniczne: Czarno-biały, 177 min (cz. 1 – 98 min, cz. 2 – 78 min.).
Plenery: Wrocław, zamek w Olsztynie k. Częstochowy.

x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...