´╗┐ #1 BABA-DZIWO » poKULTURE.pl
´╗┐
 

BABA-DZIWO

BABA-DZIWO sztuka Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiejto nie tylko opowie┼Ť─ç o dyktatorze w spódnicy. To zgrabna parabola obrazuj─ůca fuzj─Ö w┼éadzy politycznej i p┼éci – a raczej seksualno┼Ťci – uwik┼éanych w perwersyjn─ů gr─Ö… O co ta gra? Jak zwykle - o rz─ůd dusz.

Toczy si─Ö jednak nie – jak chcia┼éa autorka – mi─Ödzy skompromitowan─ů dyktatork─ů a idealizowan─ů klas─ů ┼Ťredni─ů. Antagonistami w┼éadzy s─ů tutaj przedstawiciele grupy spo┼éecznej najg┼é─Öbiej uwik┼éanej w gr─Ö polityczn─ů: arty┼Ťci. Bo z sadomasochistycznej relacji "cia┼éo – polityka" rodzi si─Ö równie cudowne, co upo┼Ťledzone dziecko: sztuka.
CIA┼üA ODZYSKUJ─ä G┼üOS W tej dziwacznej, politycznej satyrze istnieje pewien metapoziom, na którym wszystkie postaci wida─ç przede wszystkim przez pryzmat p┼éci, a ca┼éa sfera relacji w┼éadzy i zale┼╝no┼Ťci poddana jest perwersyjnej seksualizacji. O czym ┼Ťwiadczy cho─çby tytu┼é. Dlatego najwa┼╝niejszym gestem interpretacyjnym jest postawienie pytania o CIA┼üO ka┼╝dej z postaci, o ich cielesno┼Ť─ç osadzon─ů w politycznym, seksualnym, a tak┼╝e - mo┼╝e nawet: przede wszystkim - performatywnym kontek┼Ťcie. Bo w┼éadza jest przedstawieniem dla spo┼éecze┼ästwa z┼éo┼╝onego z widzów, ale jednocze┼Ťnie pozostaje te┼╝ wszechwidz─ůcym, niewidzialnym obserwatorem, zamieniaj─ůcym ┼╝ycie swoich poddanych w spektakl. Dlatego postaci z BABY-DZIWO – Norman, Petronika, Ninika, Ko┼éopuk, Halima i inni – powinny by─ç artystami. Na p┼éaszczy┼║nie relacji pomi─Ödzy sztuk─ů a w┼éadz─ů zagadnienia zwi─ůzane z cia┼éem nabieraj─ů wyj─ůtkowej wyrazisto┼Ťci, pole performatywne radykalnie si─Ö poszerza, dochodzi do szczególnej wymiany energii, nieraz szalenie podnosz─ůcej temperatur─Ö odbioru. O czym nie raz mogli┼Ťmy si─Ö przekona─ç i pewnie nie raz jeszcze b─Ödziemy mogli, bo nie od dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e ka┼╝da, zw┼éaszcza autorytarna, w┼éadza d─ů┼╝y do kontroli nad cia┼éem oraz seksualno┼Ťci─ů obywateli. Ta tendencja nie wygasa i wci─ů┼╝ ponosimy jej konsekwencje. Pisz─Ö te s┼éowa w dniu, w którym nowo mianowany minister kultury w oficjalnym pi┼Ťmie nakaza┼é wstrzymanie pracy nad spektaklem, powo┼éuj─ůc si─Ö na normy obyczajowe. Wiele wskazuje na to, ┼╝e mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö powstania nowej "klauzuli przyzwoito┼Ťci" w polskiej kulturze. Ale nie chc─Ö konstruowa─ç idei przedstawienia wokó┼é aktualnej sytuacji politycznej w kraju, budowa─ç analogii ani paso┼╝ytowa─ç na ge┼Ťcie dramatopisarki, która stworzy┼éa sztuk─Ö w odniesieniu do konkretnych wydarze┼ä za zachodni─ů granic─ů w latach trzydziestych XX wieku. Wierz─Ö, ┼╝e sam kontekst wybrzmi tym silniej, im mniej nachalnie b─Ödzie na scenie uobecniany. A proponowana przeze mnie optyka pozwoli zada─ç pytanie o zakres odpowiedzialno┼Ťci sztuki wobec wydarze┼ä politycznych. W┼éadza jest bardziej przewrotna, ni┼╝ mo┼╝na by si─Ö by┼éo spodziewa─ç po prostodusznej Validzie, nie dzia┼éa bezpo┼Ťrednio, nie przez jednoznaczn─ů represj─Ö, ale przez niejawnie kreowan─ů i narzucan─ů norm─Ö produktywno┼Ťci. Narzuci─ç j─ů cia┼éu znaczy: zinstrumentalizowa─ç je, a┼╝ do momentu, w którym zacznie uciele┼Ťnia─ç w┼éadz─Ö, zacznie dyscyplinowa─ç si─Ö samo. Cia┼éo kapitalistyczne ma produkowa─ç przyjemno┼Ť─ç – tote┼╝ wspó┼éczesna Valida instrumentalizuje nie tylko rozród, ale i rozkosz. Dlatego mi─Ödzy w┼éadz─ů a sztuk─ů dochodzi do tak zajad┼éej rywalizacji, podszytej sadomasochistycznym uk┼éadem wzajemnej zale┼╝no┼Ťci.
Adaptacja, re┼╝yseria: MARIA KWIECIE┼â Scenografia, ┼Ťwiat┼éa, video: MIREK KACZMAREK Muzyka: MICHA┼ü SIWAK Ruch sceniczny: GRYF Obsada: DOROTA ABBE GABRIELA FRYCZ KAROLINA G┼ü─äB OLIWIA NAZIMEK AGNIESZKA RÓ┼╗A┼âSKA JANUSZ ANDRZEJEWSKI MARIUSZ PUCHALSKI ┼üUKASZ SCHMIDT ILDEFONS STACHOWIAK Inspicjent: JÓZEF PIECHOWIAK Asystent scenografa: KRYSTIAN SZYMCZAK Prowadzenie ┼Ťwiate┼é: KRZYSZTOF WASIELEWSKI Realizacja d┼║wi─Öku: S┼üAWOMIR WAWRZYNIAK Premiera: 25 maja 2018 | Scena Nowa Kolejne spektakle: 26, 27, 28 maja | Scena Nowa Teatr Nowy im. Tadeusza ┼üomnickiego w Poznaniu Sezon artystyczny 2017/2018
Data: 24.05.2018, godzina: 10:56:00.