´╗┐ #1 "To przychodzi po zmroku" » poKULTURE.pl
´╗┐
 

"To przychodzi po zmroku"

Kiedy w czerwcu do kin wchodzi┼éa napakowana efektami, pozbawiona krztyny sensu i prawdziwych emocji "Mumia" z Tomem Cruise'em, na plakaty, zwiastuny i inne zajawki mo┼╝na by┼éo natkn─ů─ç si─Ö na ka┼╝dym rogu ulicy i w ka┼╝dym zak─ůtku internetu. Teraz, kiedy pojawia si─Ö na du┼╝ym ekranie rewelacyjny, acz niskobud┼╝etowy horror zatytu┼éowany "To przychodzi po zmroku", brak promocji mo┼╝e spowodowa─ç, ┼╝e obraz przejdzie ca┼ékowicie bez echa.

┼╗eby uchroni─ç si─Ö przed tajemniczym wirusem, który wywo┼éa┼é piek┼éo na Ziemi, Paul wraz z ┼╝on─ů i synem schronili si─Ö w domu otoczonym le┼Ťn─ů g┼éusz─ů. ┼╗yj─ůc w ci─ůg┼éym strachu, podj─Öli nadzwyczajne ┼Ťrodki bezpiecze┼ästwa, by przetrwa─ç, a przede wszystkim odci─ů─ç si─Ö od jakichkolwiek zewn─Ötrznych zagro┼╝e┼ä. Bezskutecznie - pewnego dnia odnajduje ich m─Ö┼╝czyzna o imieniu Will, a nast─Öpnie sprowadza na miejsce w┼éasn─ů rodzin─Ö. Paul pozostaje nieufny, ale postanawia przyj─ů─ç do domu przybyszów. Klaustrofobiczna, podszyta l─Ökiem atmosfera w odci─Ötej od dziennego ┼Ťwiat┼éa przestrzeni z ka┼╝dym dniem g─Östnieje. Chocia┼╝ re┼╝yser Trey Edward Shults sytuuje swoj─ů opowie┼Ť─ç w postapokaliptycznej rzeczywisto┼Ťci, to w istocie widz nie u┼Ťwiadczy tutaj monumentalnych scen upadku ludzko┼Ťci, widoku gruzów cywilizacji czy w─ůtków formowania si─Ö nowych struktur spo┼éecznych. Ca┼éo┼Ť─ç rozpisana jest na sze┼Ťcioro aktorów, którzy rozgrywaj─ů dramat w zaledwie kilku pomieszczeniach oraz w bezpo┼Ťredniej okolicy chatki. Niebezpiecze┼ästwo, które ma nadej┼Ť─ç z zewn─Ötrznego ┼Ťwiata, wisi nad bohaterami od pierwszych do ostatnich sekund, ale sednem historii pozostaje dynamika relacji. G─Östo od emocji jest d┼éugo zanim do domu zawitaj─ů niespodziewani go┼Ťcie. Paul zrobi wszystko, by ochroni─ç rodzin─Ö, wprowadza wi─Öc twarde zasady, które wydaj─ů si─Ö konieczne do przetrwania, ale jego skrajny rygoryzm generuje dodatkowe l─Öki i napi─Öcie. Sarah wydaje si─Ö oaz─ů spokoju, ma jednak niewielk─ů si┼é─Ö przebicia w obliczu zdeterminowanego m─Ö┼╝a. Ca┼ékowicie podporz─ůdkowany ojcu jest nastoletni Travis, który w nieco lepszych czasach sp─Ödza┼éby czas z rówie┼Ťnikami, teraz jednak musi mierzy─ç si─Ö g┼éównie z nawiedzaj─ůcymi go koszmarami. W tych najbardzej dojmuj─ůcych pojawia si─Ö zara┼╝ony dziadek, któremu w prologu Paul musia┼é wpakowa─ç kulk─Ö mi─Ödzy oczy. "To przychodzi po zmroku" to przede wszystkim konsekwentne studium rozpadu: cywilizacji, kultury, wi─Özi mi─Ödzyludzkich, poczucia bezpiecze┼ästwa, zaufania, moralno┼Ťci, psychiki, wreszcie samej rodziny, która jawi si─Ö u Shultsa jako ostatni bastion odchodz─ůcego w zapomnienie cz┼éowiecze┼ästwa. To tak┼╝e horror egzystencjalny, w którym atmosfera budowana jest za pomoc─ů minimalistycznych ┼Ťrodków - precyzyjnego monta┼╝u, umiej─Ötnej gry ┼Ťwiat┼éem i cieniem oraz niespiesznej, ale wnikliwej pracy kamery. Nie ma tu fajerwerków, a napi─Öcie si─Öga zenitu w momentach zupe┼énie niepozornych, kiedy jeden z bohaterów przypadkowo dwuznacznie u┼╝yje jakiego┼Ť s┼éowa albo kto┼Ť niechc─ůcy pozostawi uchylone drzwi. W┼éa┼Ťnie w takich sytuacjach, zgodnie z tytu┼éem, zawsze po zmroku, ale nie z le┼Ťnej g┼éuszy, lecz z zakamarków przera┼╝onych dusz, przychodzi z┼éo. Fabu┼éa nie oferuje na nie ┼╝adnego uniwersalnego remedium - po seansie ka┼╝dy widz b─Ödzie musia┼é odnale┼║─ç w┼éasn─ů drog─Ö wyj┼Ťcia z ciemno┼Ťci. Adam Horowski
"To przychodzi po zmroku" (2017) re┼╝. Trey Edward Shults
┼╣ród┼éo: poznan.pl; fot. materia┼éy dystrybutora
Data: 11.07.2017, godzina: 10:08:37.