„FAUST” w kinie

W ostatni piątek, 24 lutego 2012 na ekrany kin polskich wszedł film „Faust” w reż. Aleksandra Sokurowa. Jest on swobodnie zainspirowany opowieścią Johanna Wolfganga Goethego, bo ten dobrze znany mit, zostaje radykalnie zmieniony. Faust u Aleksandra Sokurowa jest z jednej strony myślicielem, buntownikiem i pionierem, a z drugiej zwykłym, chciwym i żądnym władzy człowiekiem, jakich teraz sporo.

Ten anonimowy, chciwy, żądny władzy człowiek jest człowiekiem z krwi i kości, napędzanym przez proste wewnętrzne impulsy, głód i pożądanie. ?Faust? to czwarta część tetralogii Aleksandra Sokurowa o ludziach i naturze władzy. Bohaterami poprzednich części byli: Adolf Hitler (?Moloch”, 1999), Włodzimierz Lenin (?Cielec”, 2000) i japoński cesarz Hirohito (?Słońce”, 2005). Faust wydaje się więc być ewidentnie nie na miejscu w tej galerii portretów ? jest bowiem postacią literacką, wręcz wyciągniętą z lamusa. Jej przygody scenarzyści oparli na prostej intrydze. Co zatem łączy ją z tymi wymienionymi wcześniej prawdziwymi postaciami, które osiągnęły same szczyty władzy? Odpowiedź jest prosta ? to przede wszystkim miłość do słów i patologiczny brak poczucia szczęścia w życiu codziennym. Johann Wolfgang Goethe uchwycił esencję zła, a Aleksander Sokurow zdaje się tylko ją powtarzać: ?Najniebezpieczniejsi są ci, którzy nie mają nic do stracenia?. Film ?Faust? zdobył 1 miejsce na 5. Festiwalu Filmów Rosyjskich w Polsce ? ?Sputnik? 2010.

Historia:
Jeśli chodzi o szczegóły, to nie jest to adaptacja tragedii Johanna Wolfganga Goethego w normalnym i powszechnym tego słowa znaczeniu. Reżyser czyta między wierszami utworu i stara się odpowiedzieć na pytania: Jaki jest kolor świata, który sprzyja narodzinom wielkich idei? Jak pachnie ten świat? Szuka tych odpowiedzi, bowiem w świecie filmowego Fausta panuje zaduch: on drepcze w bardzo małej przestrzeni, a tam rodzą się jego wielkie plany zburzenia globalnego porządku. Faust Aleksandra Sokurowa to spiskowiec, ale też marzyciel, myśliciel, wyraziciel idei, przekaziciel słów. Jest nieszczęśliwy, z manią prześladowczą i rzuca wyzwanie Faustowi Goethego. Sam pyta: Po co przystawać, kiedy można iść dalej? Dalej i dalej, coraz szybciej – nie zauważywszy nawet, że czas się zatrzymał.

Informacje:
Reżyseria: Aleksander Sokurow
Scenariusz: Juri Arabow, Aleksander Sokurow, Marina Korenewa, Johann Wolfgang Gothe
Występują: Johannes Zeiler, Anton Adasinski, Isolda Dychauk, Georg Friedrich, Hanna Schygulla
Produkcja: Rosja 2011
Czas trwania: 134 min

x

Zobasz także

Prahistoryczna Macedonia w Archeologicznym

Eksponaty obrazujące codzienne życie w prahistorycznej Macedonii ? pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Salonikach ...